כאשר אנו באים להקים אתר השאלות הראשונות איתן אנו מתמודדים הן:
- איזה אתר נקים?
- כיצד מקימים אתר?
- כמה זה יעלה?
ראשית חשוב לדעת ולהבין שהקמת אתר אינטרנט, ולא משנה היקפו ומטרותיו, קטן כגדול, הינה פרויקט הדורש תכנון, תשומת לב וזמן.
הקמת אתר הינה תהליך המורכב ממספר שלבים.
- ראשית שלב התכנון, בו נגדיר את התשובות לשאלות בסיסיות:
- מטרות האתר
- סוג האתר
- מהו התוכן שיהיה באתר
- עד כמה אנו נדרשים לשנותו ובאיזו תדירות
- התקציב שעומד לרשותנו לפיתוח והקמת האתר
לאחר גיבוש קונספט, יש לשכור את שירותיהם של מעצב/ת גרפי/ת עם התמחות בבניית אתרים ומתכנת/ת אם הדבר נדרש (תלוי בפלטפורמה עליה החלטתם להקים את האתר).
מהן החלופות העומדות בפנינו
אתר תדמית בסיסי
אתר תדמית בסיס משמש ככרטיס הביקור האינטראקטיבי של העסק ונותן לגולש מידע על העסק, מה הוכר מוכר או עושה ודרכי יצירת קשר.
עלויות הקמה נמוכות יחסית לצד שימוש נכון בפרסום וקידום האתר באינטרנט יוצרים ערוץ חשיפה נוסף לעסק.
גם בהקמת אתר בסיסי ביותר מומלץ להשקיע בעיצוב, במיוחד של דף הבית על מנת ליצור ייחודיות וסיבה לגולש להמשיך ולגלוש באתר אל מעבר לדף הבית.
אתר שכזה יהיה בנוי לרוב על-בסיס מערכות קיימות המאפשרות, כל אחת לשיטתה הקמה פשוטה יחסית ולעיתים אף עצמאית וכן עידכון התכנים באתר בצורה קלה ושפוטה.
בין המערכות ניתן למצוא אץ ה-WORDPRESS ואת אפליקציית הקמת האתר WIX.
היתרונות:
- עלות נגישה
- הקמת אתר תדמית בסיסי כוללת עבודה של מפתח אתרים (אם בחרתם שלא להקימו לבד) עיצוב גרפיקאי ורכישת דומיין.
- בשוטף תידרשו לשאת בעלויות איחסון האתר (אם בחרתם למשל ב-WORDPRESS או בעלויות איחסון ושימוש במערכת הניהול (אם הלכתם עם WIX).
- האפשרות לעדכן את האתר באופן עצמאי
החסרונות:
לרוב אתר תדמית בסיסי אינו יוצר חוויית משתמש ואינו מניע אנשים לשוב אליו. אנשים שביקרו בו פעם אחת ולמדו על העסק את שרצו, לרוב לא יחזרו לביקור נוסף.
אתר עם אפשרות קנייה
כיום הכלים הקיימים מאפשרים כי יחד עם הקמת אתר בסיסי להקים ערוץ מכירות לצד האתר.
אם בעבר הקמת אתר מכירתי דרשה השקעה ניכרת הרי היום עומדים לרשות בעלי עסקים כלים נגישים – הן מבחינת עלות והן מבחינת זמינות המאפשרים הוספת ערוץ מכירה לכל אתר בסיסי.
יש לזכור שעצם הקמת ערוץ המכירות לא בהכרח תביא מכירות … כאן חשיבות הקידום והשיווק האלקטרוני עולה עשרות מונים.
הקמת ערוץ מכירה בלא קידום וחשיפה מוגברת, דומה להקמת חנות בסימטה חשוכה, נטושה שאף אחד לא עובר בה.
ולכן טרם הקמת החנות האלקטרונית יש לשקול היטב את התמיכה והעבודה השיווקית הנדרשת על-מנת לטפחה.
כתוצאה מכך על בעל העסק לקחת בחשבון כי השקעה בהקמת אתר שכזה מהווה רק חלק קטן מסך עלות הפרויקט וסביר מאוד להניח שעלויות השיווק והפרסום תהיינה גבוהות בהרבה מעלות ההקמה.
אתר מכירות מומלץ בעיקר אם מוצר או השירות מתאימים במיוחד לסחר אלקטרוני.
הדבר מתאים גם לעסקים ותיקים ומבוססים, להם יש כבר קהל לקוחות קיימים בעולם הפיסי והם מחפשים ערוצי מכירה נוספים ושיש ביכולתם לשאת בעלויות השיווק הכרוכות בדבר.
היתרונות:
סחר אלקטרוני מאפשר מכירה של מוצרים או שירותים בלא השקעה בתשתיות פיסיות – חנות – על כל הכרוך בכך: שכר דירה, עובדים, הוצאות נלוות וכדומה.
אפשרות למכור ללקוחות הנמצאים מחוץ למתחם הגיאוגרפי של העסק.
האתר נותן אפשרות לבדל מוצרים בין העולם הפיסי לזה הווירטואלי.
החסרונות:
יש צורך בשיווק מתמיד ואגרסיבי.
לאחר שהאתר מוכן רוכשים את הדומיין, בוחרים ספק איחסון ומעלים, בשעה טובה את האתר לאוויר.
שיווק, שיווק, שיווק
לאחר מכן מתחיל השלב החשוב באמת – שיווק והפצת האתר.
ישנם לא-מעט דרכים לקדם ולשווק את האתר, אבל הדבר החשוב מכל הוא ההבנה כי יש לעשות זאת בצורה מתמדת. אומנם יש שוני בין שלב החדירה לשלבים המאוחרים יותר, אבל עדיין, השיווק, כמו בעולם הפיסי, לעולם לא-תם.
מומלץ, לפחות בשלבים הראשונים, לפרסם ולקדם את האתר, במקומות שניתן לעשות זאת בלא-עלות: בדף העיסקי שלנו בפייסבוק (שאם עדיין לא הוקם – זה הזמן), בפורומים רלוונטיים, קהילות רלוונטיות וכדומה.
לאחר מכן יש לשקול כלים כגון: פרסום ממומן – GOOGLE ADWORDS ו-FACEBOOK ולאחר מכן גם קמפייני פרסום ברחבי האינטרנט.
אחד מהדברים החשובים ביותר לביצוע, לאחר שהשקענו זמן ואולי גם כסף בקידום ושיווק האתר, הוא לנהל מעקב על הגולשים שנכנסו לאתר:
- מי הם – גיל, מגדר, עיסוק וכדומה;
- מהיכן (איזה אמצעי שיווק או פרסום) הם הגיעו;
- מהם האתרים האחרים שהם מבקרים בהם?
הקמת אתר בלבד אינה מסיימת את חובת כל בעל עסק לשווק את העסק שלו. אתר הינו אמצעי עזר בלבד, שבא לעזור ללקוח פוטנצייאלי למצוא מידע על העסק ולשמור איתו על קשר. עצם הקמת האתר אינה מביאה לקוחות חדשים, לפחות לא בשלבים הראשונים. האתר משמש כחלון הראווה או כרטיס הביקור של העסק ומציג את מה שהוא מציע ואת הסיבה של הגולש המתעניין להפוך ללקוח.