נפילת לקוח מרכזי – לקוח שהיווה אחוז ניכר ממחזור העסק, גוררת בעקבותיה שתי השלכות מרכזיות, המהוות איום מיידי על המשך קיומו של העסק:
- פגיעה המיידית בתזרים המזומנים בגין התשלומים שכבר לא יגיעו אל חשבון הבנק של העסק;
- נפילה במחזורי הפעילות.
כיצד יכול עסק להתארגן אל מול משבר כזה שנכפה עליו?
מהם הצעדים המידיים שעליו לנקוט על-מנת להתמודד?
הכל מתחיל מהראש – מבעלי העסק
ההתמודדות עם המשבר והשלכותיו תלויה בראש ובראשונה בבעלי העסק, שנדרשים להוביל את ההתמודדות.
תגובתם הראשונית והמיידית, התנהלותם ודרך טיפולם במשבר והסובב אותו, הם שיקבעו את עתיד העסק.
תגובה מהירה וניהול נכון של המהלכים – סביר שיביאו ליציאת העסק מהמשבר.
להיישיר מבט לבעייה
על בעלי העסק לדעת כי מחובתם "להסתכל לנמר בעיניים" ולא להתעלם מהמתרחש.
כל דחייה או עיכוב בנקיטת עמדה או פעולה, יביאו לפעולה מצד הגורמים הסובבים את העסק, אשר לא תהיה מתואמת עם העסק, לא תשרת את טובתו ותסכל את התנאים הנדרשים להישרדותו.
אל תחכו לטלפון מהבנק
עם הסימנים הראשונים של המשבר הצפוי, ייצור העסק, ביוזמתו, קשר עם הבנק ויעדכן את הבנקאי שלו במצב ובהשלכותיו על העסק.
בנקאים מעדיפים לעבוד, ואף נוטים להיות יותר קואופרטיביים עם בעלי עסקים המשתפים אותם במידע ומפגינים הבנה ושליטה במצב העסק.
אין לחכות לטלפון מהבנק.
כאשר הבנק מיוזמתו מחליט להתערב, הוא עלול להציב כתנאי לכל דו-שיח דרישות שהעסק יתקשה מאוד להתמודד איתן: פעולות כגון החזרת שקים והקטנה או אף ביטול של מסגרות אשראי וכו'.
כבר בתחילה ידגישו בעלי העסק את מחויבותם לעסק ולהתחייבויותיו כלפי הבנק, יציגו את עיקרי תוכניתם להתמודדות עם המשבר ויבהירו כי תוך כשבועיים יציגו בפני הבנק תוכנית עבודה מפורטת ותחזית תזרים מזומנים.
הספקים מזהים מהר מאוד את הבעייה
גם הספקים של אותו עסק עצמו יתעוררו, מהחשש שהם עלולים להיפגע מקריסת העסק.
הם יפנו בדרישה לכיסוי ההתחייבויות הפתוחות מולם וידרשו תשלום במזומן בגין כל הספקה עתידית.
שיחה עם הספקים חשובה ביותר, כי שיתוף הפעולה שלהם הכרחי.
גם כאן, ההתייצבות של בעלי העסק בחזית ההתמודדות ומאחורי ההתחייבויות היא בעלת חשיבות מכרעת.
ספק אשר ייתן אמון בעסק ובבעליו יהיה מוכן לשקול דחייה במועד הפירעון של התשלומים הקרובים, יימנע מלנקוט באמצעים משפטיים וייתכן ויאפשר המשך רכישות בתנאים מסחריים אשר יתמכו ביציאה מהמשבר.
יש לזכור כי גם לספקים של העסק יש אינטרס ורצון שהעסק – הלקוח שלהם – ימשיך בפעילותו, מתוך רצון לראות בפירעון החובות הקיימים וכן המשך יצירת ההכנסות ממנו כלקוח.
ולא לשכוח – העובדים
עובדי העסק יחלו לחוש חוסר שקט ותחושת אי-וודאות, דבר שעלול להביא לאובדן הטובים והנחוצים שבהם.
יש לכנס את העובדים לשיחה בהקדם.
אצל העובדים, המשבר הצפוי מתורגם לחששות אישיים, החל מהחשש לתשלום משכורתם הקרובה והמשך בפחד לאבד את פרנסתם בכלל.
כשהעובדים ייווכחו כי בעלי העסק משתפים ומעדכנים אותם והם עושים ככל שביכולתם למען העסק, הם ימשיכו לתת את אמונם ונאמנותם ואף יתגייסו ככל יכולתם לסייע לצלוח את המשבר.
העובדים מהווים בסיס חשוב והכרחי ליציאה מהמשבר בטווח הקצר, ולהתאוששות ממנו בטווח הארוך יותר.
להזרים
סביר שהבעלים יידרשו להזרמת כספים, ולו זמנית, לעסק.
המקורות לכך יכולים להיות שונים ומגוונים, ואין לוותר על מיצוי כל מקור עד להשלמת המימון הנדרש.
במידת האפשר יהיה זה נכון שבעלי העסק יפעלו להזרמת הון עצמי, שחשיבותו רבה גם מעבר לערכו הכספי.
אין צעד המעורר יותר אמון מאשר הזרמת הון בעלים לעסק. על פי רוב, זהו גם תנאי להירתמות הבנקים למהלך.
במקביל יכול העסק לפנות אל הקרנות השונות לעסקים ואפילו לבחון הכנסת משקיעים. על אף החיסרון שבניהול מו"מ בעת משבר, עדיפה חלופה זו על חדלות העסק.
ליווי מקצועי
על פי הצורך והנסיבות יש לשקול גיוס אנשי מקצוע לסיוע בהתמודדות – בין אם מדובר בעו"ד המתמחה בתחומים העסקיים ובהתנהלות עם משברים עסקיים, ברואה חשבון המתמחה בניהול פיננסי, או ביועץ עסקי מנוסה.
מעבר לייעוץ המקצועי אשר בוודאי נידרש, המבט האובייקטיבי והענייני שמביא עימו איש מקצוע חשובים מאוד בעת אמוציונלית שכזו.
אם וכאשר יש חשש כי השלכות המשבר יכולות להגיע עד כדי סכנה להמשך פעילות העסק, ייטיבו בעלי העסק אם יפעלו בליווי ייעוץ משפטי ולו על מנת למנוע מצב בו סיכויי ההתאוששות של העסק יסוכלו בשל מהלך חד צדדי של אחד או יותר מהנושים של העסק.
נקיטת הצעדים הללו תאפשר לעסק להתמודד עם המשבר.
הדרך חזרה
חשוב לזכור כי לאחר נקיטת אותם צעדים מיידיים ולאחר שהושגו שיתופי הפעולה הנדרשים, יש להתחיל את המסע לעבר החזרה להתנהלות סדירה ותקינה.
כאשר מדובר בלקוח המהווה אחוז ניכר מההכנסות, יש להתחיל במהלכי גיוס לקוחות חדשים כתנאי להישרדותם בטווח הארוך.
במקביל, העסק יידרש לבחון מחדש את האסטרטגיה העסקית שלו, את דרכי התנהלותו ואת מבנה הוצאותיו – מהלכים אשר בסופו של דבר יביאו ליעילות עסקית גבוהה יותר.
העסק יידרש להתחיל ולייצר רווחים עודפים לכיסוי החובות שהותיר הלקוח שקרס וליצירת כושר החזר לאותם מקורות המימון אשר סייעו להתמודדות עם המשבר.
בלא מעט מקרים יגלו בעלי העסק כי לאחר היציאה מהמשבר, על כל הקשיים המתלווים אליו, העסק שלהם חזק יותר, יציב יותר ויעיל יותר.