יזמות והקמת עסק

עצמאות או לא להיות – השאלות החשובות

לפני שמקבלים החלטה להקים עסק ולהיות עצמאיים, שאלו את עצמכם את השאלות החשובות באמת.

כמה פעמים מצאתם עצמכם חולמים להיות עצמאיים?

שאפתם לחוות את החיים בלי בוסים על הראש.

לנהל לעצמכם את סדר היום, להיות חופשיים למצות את יכולותיכם ולהביא את ההצלחות שאתם מביאים במקום העבודה למקום שהוא שלכם.

עם-זאת החלום הוא  לא סיבה מספקת להקמת עסק.  על-מנת להקים עסק חייב להיות לכם אופי של יזם.

כאמור, אצל רבים חולפת מפעם לפעם מחשבה על הקמת עסק עצמאי. המחשבה מרימה את הנפש ויוצרת אנרגיה לצד תקווה.

הקמת עסק היא תהליך מורכב

אבל הקמת עסק עצמאי היא תהליך מורכב, לא-קל ובעיקר כזה שעלול להתגלות, למי שלא ניהל נכון את התהליך, כנפילה מן הפח אל הפחת.

אולי השתחררנו מכובד ידו של הבוס, אבל השתעבדנו לעסק.

השיקולים טרם הקמת עסק

טרם הקמת עסק עלינו לשקול היבטים שונים ולבחון את כל הפנים שיש להקמה ובוודאי לניהולו השוטף של עסק.

ככל שנקל ראש בניתוח הסיכויים אל מול הסיכונים, ככל שנהיה יותר אימפולסיביים וחסרי סבלנות וככל שנהיה בטוחים בעצמנו יתר על המידה, כנראה שנקרב את עצמנו לקצוות בהם הסיכונים יגברו עד-כדי העמדת היזמות שלנו בספק ובסימן שאלה גדול.

מעבר לאלמנטים העיסקיים שעלינו לבחון:

  • סיכויי ההצלחה של העסק;
  • הכדאיות שבהקמתו
  • ההשקעה הנדרשת
  • ההתאמה שלנו לעולם היזמות;
  • ההתאמה שלנו לעסק אותו אנחנן מבקשים להקים;

יש לזכור כי הקמת עסק צריכה להגיע ממניעים אישיים נקיים ככל האפשר.

איננו בקמפיין בו אנחנו נדרשים להוכיח לאחרים שאנחנו יכולים להצליח. אנחנו גם לא במסע להראות לאחרים שהם טעו בנו.  ואנחנו בטח לא בחיפוש אחר הכסף הקל.

עסק הוא המקום שלנו להביא את עצמנו

עסק הוא המקום בו אנחנו יכולים לתת ביטוי ליכולות שלנו, לכישרון שלנו ולניסיון שלנו.

זו גם הסיבה מדוע אין זה מומלץ להקים עסק בתחומים שאינם מוכרים לכם דיים.  די בכך שאנחנו עדיין חסרי-ניסיון באומנות ניהול העסק.

השאלות …

במציאות העסקית המורכבת הכרחי שטרם נבוא להקים עסק נתמודד עם השאלות שהמענה עליהן ישפר את סיכויי ההצלחה שלנו:

  • האם הרעיון שלנו מבוסס על ידע וניסיון מספקים בתחום שבו אנו מעוניינים לעסוק?
  • האם אנחנו מכירים ומבינים את השוק בתחום שבו נפעל?
  • האם אנחנו מבינים את הצרכנים הפוטנצייאליים שלנו?
  • האם אנחנו יודעים מה הם מחפשים?
  • האם אנחנו יודעים כיצד להגיע אליהם ולהעביר להם את המסר השיווקי שלנו?
  • האם אנחנו נכונים לעבודה הקשה שהקמת העסק דורשת?
  • האם אנחנו נוהגים להתמיד במשימות שאנחנו נוטלים על עצמנו?
  • האם נוכל התמיד בניהול העסק גם בימים הפחות טובים שלו?
  • האם אנחנו יודעים ומסוגלים לקבל החלטות בתנאי אי-ודאות?
  • האם אנחנו מודעים לסיכונים שבניהול עסק?
  • האם אנחנו יודעים לקחת סיכונים מחושבים, שכן זו אחת מהמשימות בהיותנו בעלי עסקים?
  • האם יש לנו יכולת ארגונית טובה?
  • האם אנחנו אנשים "של אנשים"?
  • האם אנחנו בעלי כישורי שיווק ומכירה טובים?
  • האם יש לנו יכולת לעמוד בהשקעה הנדרשת או לגייס מימון מספיק, להשקעה הראשונית בעסק?
  • האם יש לנו תמיכה מצד הסביבה הקרובה לנו?  הקמה וניהול עסק דורשת השקעת זמן, כוחות אישיים ורגשיים.  תמיכה מהקרובים היא יקרת ערך ביציאה לעולם החדש של יזמות.

ועיסקית – יש הצדקה?

רק לאחר ששקלנו היטב את הדברים, נעבור לשלבי בדיקת הישימות העסקית – כלכלית של המיזם שלנו.

לעולם אל תשכחו כי עסק נדרש לשאת את עצמו ואת בעליו.

ולכן עלינו לבחון היטב האם העסק יהיה מסוגל לכסות את הוצאות הפעלתו השוטפת, לעמוד בהחזר המימון שהביא להקמתו ולצד זאת לספק לנו הכנסה מספקת שתאפשר לנו לקיים את חיינו האישיים / משפחתיים ברמת החיים לנו אנו שואפים.

התוכנית העסקית

את התשובות לשאלות הללו נוכל לקבל באמצעות תוכנית עיסקית שתאפשר לנו לתכנן ולנתח את דרכי פעולה של העסק, המשאבים הנדרשים לשם כך ואת התוצאות העיסקיות שהדברים יביאו.

היו שמרנים בתחזיות שלכם בתוכנית העיסקית. תמיד טוב יותר להיות מופתעים לטובה מאשר לעמוד מול קופה ריקה …

כישורי ניהול

לאחר מכן, תצטרכו לשבת עם עצמכם, לבחון את כישורי הניהול שלכם ואת הידע שיש לכם בניהולו של עסק.

היו כנים עם עצמכם, בסוף זה היסוד המהותי ביותר להצלחה או כישלון.

אם אתם חשים שיש תחומים שאינכם שולטים בהם ניתן ורצוי להשלים את הידע אם על-ידי קורסים, ייעוץ, ספרות מקצועית וכדומה.

אמונה

ותאמינו!

תאמינו בעצמכם. תאמינו בעסק שלכם. תאמינו בעבודה רשה ותאמינו בהצלחה.

 

מערכת TheBiz