העצמה וכלים ניהוליים

העקרונות לניהול מוצלח שאתם חייבים להכיר

מכול הכישורים והתכונות הנדרשים מבעל העסק, יכולת הניהול היא ודאי החשובה מכולם.‏
מהם חמשת העקרונות לניהול מוצלח?

כל בעל עסק הוא למעשה, מנהל בכיר משרה מלאה, בין אם הוא האדם היחיד בעסק או שהוא מעסיק ‏עובדים נוספים.‏

המפתחות להצלחת העסק לאורך זמן, מבוססים על יכולת הניהול של בעליו.‏

אמנם, לא כל אחד נולד מנהל ולכול מנהל יכולותיו, אופיו וסגנון הניהול שלו, אבל הבסיס לניהול מוצלח ‏מושתת תמיד על 5 עקרונות שראוי שכל בעל עסק יכיר:.

מהם העקרונות לניהול מוצלח שאתם חייבים להכיר?

 

תכנון

תחשבו כמה זמן אנשים מקדישים לתכנון חתונה או לרכישת מכונית או נכס, כדי שהתוצאה תהיה ‏מוצלחת.

סביר שכולנו נסכים כי הדבר חשוב על אחת כמה וכמה כשמדובר בעסק.

אבל תכל'ס, כמה זמן אתם מקדישים לתכנון …?‏

העובדה שהסיבה העיקרית לכישלונם של עסקים היא חוסר תכנון וכיוון מרכזי, מעידה שרבים מבעלי ‏העסקים לא הפנימו את חשיבות התכנון להצלחת העסק.‏

עסק חייב קודם כל להחליט על הייעוד והיעדים שלו, משהו שאפשר לסכם, לבטא ולתקשר אותו במשפט אחד או כמה בודדים.

חברה ‏לתרגומים לדוגמה, יכולה לקבוע לעצמה כי היא רוצה להיות בין המובילה בתחום התרגומים לחברות היי-טק. ניסיון לפעול ‏כעוד חברה שנותנת שירותי תרגום, לכולם .., מבלי לקבוע דרך או כיוון מוגדרים – לא יוביל אותה לשום מקום.

לאחר ‏שהכיוון המרכזי הוגדר – צריך להתמקד בתכנון, לקבוע יעדים ודרכים להשגתם:

  • יעדי מכירות;
  • שוק – להכיר את ‏היקף השוק, להגדיר פלחי שוק ונתח שוק מבוקש;
  • שיווק – אמצעי וערוצי שיווק;
  • תקציבים;
  • וכדומה.

זאת ניתן לעשות ‏באמצעות תכנית עבודה פשוטה שתנחה אותנו במהלך הדרך.

היעדים והדרכים צריכים להיות ספציפיים, ‏ריאלים, ניתנים למדידה ומוגדרים בלוח זמנים.

חשיבות נוספת של התכנון היא באפשרות שהדבר נותן לנו לבחון את ‏סיכויי הצלחתו של העסק, את הבעיות וההזדמנויות הצפויות. ‏

 

ארגון

ניהול מוצלח מתבסס על תשתית ארגונית מסודרת עם:

  • חלוקת ברורה לקטגוריות ותחומים (כספים, ‏שיווק, מכירות וכו');
  • נהלי עבודה ברורים;
  • חלוקת אחריות – מי עושה מה, בהיבט הפנים ארגוני וכן ‏בעבודה מול גורמים חיצוניים, כמו מנהל חשבונות, ספקים, נותני שירותים קבועים.

 

ככול שהעסק גדול ‏ומורכב יותר כך גדלה חשיבות הארגון והחלוקה, אבל גם העסק הקטן ביותר יתנהל טוב יותר אם יקפיד על ‏ארגון וסדר:

  • תיוק חומרים לפי קטגוריות;
  • סידור קבלות וחשבוניות;
  • הזמנות עבודה;
  • מאגרי מידע;
  • רשימת ‏לקוחות;
  • ועוד.

אי סדר יגרום לעיכובים ולתקלות ויפגע בניהול השוטף ובתפוקת העסק.

ואם אתה ארגון קטן ‏מכדי לחלק משימות לאנשים – נהל את תכנון וביצוע המשימות באמצעות היומן שלך, בכדי לוודא שאתה ‏מטפל בכול הדברים.‏

 

הכוונה

בעסק עם עובדים נדרשת מבעליו הפגנת מנהיגות, הובלה והתוויית הדרך.

חשוב לשתף את ‏העובדים בנעשה בעסק, בתכניות לעתיד, להציב להם יעדים מוגדרים ולהעניק להם הכוונה ותמיכה.

חיוני ‏לתקשר איתם באופן קבוע, לעדכן אותם בהתפתחויות, לבצע משובים, לעודד ולדרבן להישגים ולגרום להם ‏להרגיש שהם חלק מצוות.‏

 

עקביות

עקביות היא עיקרון חשוב בניהול מאחר ושינויים תכופים וחוסר החלטה תמיד גרועים מכיוון ‏מוטעה או מהחלטה שגויה.

אבל אסור להיות מקובעים וצריך לדעת לגלות גמישות ופתיחות.

אם ברור ‏לבעל העסק שנדרש שינוי, לאחר שבחן דרך מסוימת, חשוב כבר לפעול בזריזות. ‏

 

לימוד

עסק מצליח מתנהל תוך כדי לימוד מתמשך ורכישת ידע מתמדת בכול התחומים הקשורים אליו ואל ‏הסביבה העסקית בה הוא מתקיים.

אחד המאפיינים הבולטים בעסק הקטן והבינוני הוא הצורך של בעליו ‏להבין ולטפל בהיבטים שונים ומגוונים של העסק, החל במכירות, שיווק ופרסום, דרך כספים ומימון ועד ‏הכשרת עובדים וניהולם.

בטוח שיש תחום או שניים שדורשים שיפור.

אפשר, למשל, להשתתף בסדנאות ‏ובקורסים לשיפור יכולות המכירה, לקרוא מאמרים בנושאי שיווק ופרסום לחידוד הידע בנושאים הללו, ‏ובמידת הצורך להתייעץ ולהחליף מידע עם עמיתים, מכרים ואנשי מקצוע.‏

‏תהליך הלימוד כולל היכרות טובה של הסביבה העסקית, תוך התעדכנות לגבי השינויים המתרחשים בה – ‏תקנות וחוקים, מתחרים, מצב שוק, מוצרים ואביזרים חדשים וכדומה.‏

 

הצלחה עיסקית היא אתגר. אבל היא ברת-השגה.

הקפידו על יסודות הניהול הנכון ואתם בדרך הנכונה.

מערכת TheBiz