העצמה וכלים ניהוליים

השגיאות שאסור לבעלי עסקים ויזמים לעשות

במציאות היומיומית, המלאה באתגרים, התמודדויות, שחיקה ועומס, בעלי עסקים ויזמים נוטים לעשות שגיאות בסיסיות שמחירן יקר.
הכירו את השגיאות שלא תמיד נמצאות בראש הרשימה, אבל השלכתן כבדה.

בעלי עסקים בכלל ויזמים בתחילת דרכם בפרט, אשר שגרת יומם רצופה אתגרים והתמודדויות, נוטים להזניח את ההיבטים הניהוליים של העסק.
יש נושאים אשר היה ראוי כי תינתן להם תשומת לב, כי הזנחתם פוגעת בביצועי והצלחת העסק, בין אם חדש ובין אם וותיק.
 

ניהול לקוי של תזרים המזומנים

היעדר תכנון ו/או תכנון לקוי של צרכי המזומנים של העסק היא טעות אופיינית של בעלי עסקים רבים ובמיוחד של מקימי עסקים חדשים.
 
במרבית העסקים אין התאמה בין תנאי התשלום של הלקוחות לאלה שמבקשים (בעצם דורשים…) הספקים ובדרך כלל הפער הוא לרעת העסק, בוודאי ככל שהוא קטן יותר.
יתרה מזאת, תזרים התשלומים של עסק בנוי על "פיקים" (שיאים) של תשלומים המתרכזים ביום המשכורות (ה-9 לחודש בד"כ), ביום התשלום למוסדות (ה-15) ובסופו של החודש (או תחילת זה שלאחריו, אם "משכתם" את תנאי התשלום עוד כמה ימים), הגיע מועד התשלום לספקים – גם נתנו לכם תנאי תשלום מפליגים …
והגבייה, הוי הגבייה …
וכך נוצר לחץ על תזרים המזומנים וצורך לתמרן ולג'נגל כמעט מדי יום.
 
ניהול סדיר של תחזית תזרים המזומנים יאפשר לכם להיערך, להתכונן ובעיקר לתכנן את זרם התשלומים שלכם אל מול זרם התקבולים. גם אם הדבר אומר לזוז בכמה ימים לכאן או לכאן אל מול תנאי התשלום.
 

נתלים על "המוצר הבא" / "הדבר הבא"

וגם אם יש לכם מוצר או שרות חדש והוא פשוט מעולה – גם לדעת אחרים, ואתם כולם ציפייה להצלחה ולשינוי שהוא יביא על העסק ובעיקר לשיפור בתזרים המזומנים – סבלנות.
מוצר או שרות טובים ככל שיהיו – הלקוחות אינם מגיבים אליהם מיד.
לוקח זמן עד שנוצרת מודעות ודרישה למוצר חדש.
 
עליכם להכין כמות מספקת של מזומנים לתחזוקת העסק עד שתגיע לאיזון ולרווחיות.
בעסקים קיימים, גם כאשר הם רווחיים, יש תקופות בהן דרישות המזומנים עולות על ההכנסות.
היזהרו לא ליפול למלכודת "קשיי נזילות" שהביאה לנפילתם של עסקים רבים.
עליכם לתכנן בצורה מסודרת את דרישות המזומנים בעסק באמצעות הכנת תחזית תזרים מזומנים מסודרת למשך לפחות 4-6 חודשים קדימה.
 

נחים על זרי הדפנה

בעולם המשתנה במהירות של ימינו דריכה במקום פירושה נסיגה לאחור.
עליכם להיות כל הזמן עם יד על הדופק ועם עיניים פקוחות על מה המתרחש בשוק.
היו ערניים למה שעושים המתחרים.
עיקבו אחר מגמות חדשות בשוק, מתחרים חדשים, טכנולוגיות חדשות, שינויים בהעדפות הלקוחות, שינויים במצב הכלכלי במשק וכו'.
אל תקפאו על השמרים. בצעו במהירות ובנחישות את השינויים הנדרשים כדי להתמודד עם מצבים חדשים.
 

אינם שומרים על איזון נכון בין עבודה, משפחה ופנאי

עבודה אל תוך השעות הקטנות של הלילה נחוצה לפעמים בזמנים לחוצים, אבל אם אתם הופכים זאת לדרך חיים, אתם בבעייה, או יותר נכון יוצרים לעצמכם בעיות.
ניהול עסק עצמאי הוא משימה שוחקת הכרוכה במתחים רבים העלולים לפגוע בבריאותכם ובאיכות חייכם.
דאגו לגייס עובדים להם תוכלו להאציל סמכויות ומטלות.
אל תהיו "מכורים" לעבודה. דאגו לחלק את זמנכם ואת האנרגיות שלכם בצורה מאוזנת בין העבודה לבין המשפחה.
הקדישו זמן לפעילויות שמרגיעות אתכם: פעילות ספורטיבית, תחביבים, בילוי עם חברים, יציאה לנופש וכו'.
 

נכנעים מהר מידי

כישלונות הם חלק בלתי נפרד מההצלחה!
המשפט הזה נשמע לכם אבסורד?
במחקרים שנערכו בארה"ב נמצא כי רבים מן היזמים הגדולים ביותר נכשלו שלוש וארבע פעמים עד שהגיעו לעסק שהביא להם הצלחה ופרסום.
היחידים שאינם נכשלים הם אלה שאינם מנסים.
אז אם נכשלתם במשהו, תפסיקו לקטר ולבכות את "מר גורלכם", קומו על הרגליים, נערו את האבק והמשיכו לנסות.
נחישות וכושר התמדה הם התכונות האופייניות ביותר של המצליחנים הגדולים.
 

לא דואגים ליצירת מערכת תמיכה ויעוץ

גם אם אתם המנהלים המוכשרים ביותר, אינכם יכולים לדעת הכול ולעשות הכול לבד.
דאגו לגייס עובדים או יועצים שישלימו את היכולות שלכם.
 
אל תקיף את עצמכם ב-"אומרי הן" ("יס-מנים"). צרו בעסק אווירה של פתיחות, הקשבה והנעה. אווירה בה כל אחד יכול לחוות את דעתו בחופשיות.
כך תזכו לשמוע רעיונות טובים ותקבלו משוב אמיתי על הרעיונות והתוכניות שלכם.
לפני שאתם מיישמים רעיונות חדשים דאגו לקבל משוב וייעוץ מגורמים שמחוץ לעסק, בין אם זה מכרים וידידים שקרובים לתחום או יועצים מקצועיים.
 
הקמה וניהול של עסק הם אתגר.
אתגר מתגמל ואפילו מהנה, אם עושים אותו נכון ומתסכל ומייאש אם "צוברים" טעויות.
הימנעו, ככל שתוכלו, מהטעויות ואז דרככם להצלחה תהיה חלקה יותר.
 

מערכת TheBiz