יזמות והקמת עסק

ההוצאות שיזמים לא תמיד לוקחים בחשבון

יזמים שאינם מנוסים נוטים לעסוק במחשבות על הכסף והרווח שהם "הולכים לעשות" ולא בהוצאות בהן יצטרכו לשאת על-מנת לשמר את העסק. חלק ממהוצאות ברור ומוכר לכולם ועל חלקן לומדים בדרך הקשה - בהפתעה. אלו הוצאות יזמים נוטים לשכוח?

מרבית היזמים, גם חסרי הניסיון שביניהם, יידעו לתכנן ולחשב את עלויות ההקמה:

הכשרת המקום, עלויות הציוד והריהוט הראשוניים, עלויות המכר הישירות שלהם (לעיתים תוך התעלמות או טעות בהעמסת ההוצאות העקיפות).

אבל לא-מעט יזמים נוטים להתעלם, או לשכוח, או גרוע מכך לא לדעת כלל, מההוצאות הנוספות או התשלומים בהם עליהם לשאת.

וטעות שכזו, עלולה לעלות ביוקר, תרתי-משמע, בהמשך הדרך.

 . 

מיסים

אומנם מיסים (מס יחיד או מס חברות) משלמים רק כאשר מתחילים להרוויח.

אבל כאן חשוב להבין כי רווח חשבונאי, אינו בהכרח עודף תזרימי.

ואין דבר יותר מתסכל ליזם מתחיל כאשר הוא מגלה שעליו לשלם מיסים, בעוד המינוס בחשבון הבנק שלו רק גדל בשנה האחרונה.

היעדר ההבנה בדבר ההבדל בין דו"ח הרווח והפסד לבין תזרים המזומנים, מתסכלת מאוד לכשעצמה, אבל היא קריטית כאשר הדברים מגיעים לצורך לשלם מיסים מחשבון בנק הנמצא בגירעון, פשוט כי לא הייתה התייחסות ובוודאי שלא ניהול של תזרים המזומנים.

המלצה:

לעקוב, בשיתוף וסיוע החשבונאים שמלווים את העסק (רואי החשבון, יועצי המס או מנהלי החשבונות), אחר שיעור המס הצפוי, להקדים תרופה למכה ולדאוג לשלם מקדמות תואמות, או ל-"שים בצד" (פק"מ וכדומה) את הסכומים הצפויים, שלא תופתעו ובעיקר תעמדו חסרי-כיס, כשתגיע הדרישה.

 . 

ביטוחים

ביטוחים הם בד"כ הוצאה הנרשמת, אם בכלל, בסוף הרשימה של ההוצאות הצפויות.

קיימים לא מעט ביטוחים שעסק בהקמה (או קיים) נדרש להם: מבנה, ציוד, חבות מעבידים, אחריות מקצועית או אחריות מוצר ועוד.

המלצה:

טרם הקמת עסק, לבדוק עם יועץ ביטוח (להבדיל מסוכן ביטוח) מהם הביטוחים להם נדרש העסק ואת עלותם.

 . 

כוח אדם

אם מדובר בעסק של יחיד, אין לשכוח שעל יחיד, חלים תשלומים כגון: ביטוח לאומי והפרשות לפנסיה.

ואם אנו עוסקים בעסק המעסיק עובדים, אל תשכחו שעל השכר שסיכמתם עם העובד/ים (ואל תדברו ובוודאי שאל תסכמו על משכורות "נטו", כי-אם רק "ברוטו"), עליכם לשאת בדמי נסיעות, הפרשות לביטוח לאומי, פנסיה וכדומה.

המלצה:

בררו, עם החשבונאים שלכם, האם לעובדים מגיעות הטבות נוספות מכוח הסכמים קיבוציים כאלה או אחרים.

ואל תשכחו שכל עובד משמעו הוצאה על אמצעים לביצוע עבודתו – ציוד, ריהוט, מחשוב וכדומה, ואל תשכחו את הקפה והחלב …

כוח אדם זמני

ואם עסקינן בכוח-אדם, יזמים מתחילים נוטים להמעיט בהערכת הצורך בכוח-אדם, בשל חוסר ניסיון והערכות שגויות של עומס ותפוקות.

וכך קורה, כאשר יש צורך בתוספת, גם אם זמנית, של כוח-אדם, העלות לא תוכננה וחושבה ובוודאי שלא הועמסה כראוי על עלות המוצר / השירות.

 . 

תיקוני חירום

מרפי אמר ומרפי צדק – כל מה שיכול להתקלקל, אכן יתקלקל.

אבל, מעט מאוד יזמים, מתעלמים מעלויות התיקון / החידוש / ההחלפה של פריט ציוד שהתקלקל, מזגן ששבק, צינור מים שהתפוצץ (וחוץ מעלויות התיקון, גם מצריך עלויות נוספות להחלפת הציוד שנרטב והתקלקל …) ועוד לא דיברנו על גניבות. זוכרים את הצורך בביטוח לעיל …?

אלו הן הוצאות שאי-אפשר לחזות אותן במדויק. כאשר הן קטנות הן נבלעות ביומיום. כאשר הן גדולות הן יכולות להפיל עסק.

המלצה:

הגישה הטובה ביותר כאן לקחת מרווח ביטחון לתיקון מקרי חירום שכאלה ואם עשיתם ביטוח, תוכלו לדעת מה שיעור ההשתתפות העצמית שלכם ולפחות אותה לשריין בחישובים.

 . 

מחשוב, תוכנות ואפליקציות

מחד עלויות התוכנות והאפליקציות הפכו נגישות בשנים האחרונות וכך גם עלויות המחשוב – חומרה.

את חלק מהעלויות, בעיקר של התוכנה, ניתן לקיים כהוצאה חודשית, במקום הוצאה חד-פעמית כבדה.

מאידך זו עוד הוצאה שיזמים מתחילים נוטים לשכוח.

כיום כמעט כל פעולה עסקית, החל מהפקת חשבוניות וקבלות, ניהול מלאי, המשך בניהול עובדים וכלה בניהול הלקוחות ופעילויות השיווק, נתמכות ע"י תוכנות ואפליקציות. נכון, את הרוב ניתן לעשות ידנית, אבל מחישוב חוסך זמן ומייעל את העבודה, ובסופו של דבר חוסך כסף.

המלצה:

בררו מהם הם הצרכים העסקיים שלכם, שאלו קולגות, ספקים ואת היועצים שלכם, למה תידרשו ועשו הערכת עלויות – חד-פעמיות ושוטפות, מבעוד-מועד.

 . 

הוצאות אחרות

מרבית היזמים לא ישכחו להכניס את שכר הדירה לחישובים שלהם. אבל לא בטוח שהם יזכרו שעל המבנה / השטח חלות גם הוצאות נוספות כגון: ארנונה, וועד בית / דמי ניהול וכדומה.

וזאת לצד עלויות נוספות כגון:  תקשורת – טלפון ואינטרנט, חשמל, מים, ניקיון.

המלצה:

זיכרו לבדוק ולוודא, האם העסק נדרש לרישיונות או היתרים מיוחדים: חברות בארגון מקצועי, כשרות, שילוט ועוד.

 . 

רישיון עסק

לא-מעט עסקים נדרשים לרישיון עסק.

המלצה:

ללמוד ולברר במה כרוכה קבלת הרישיון.

על-פי רוב, יש להתחשב ולבצע את הדרישות כבר בשלב ההקמה והבנייה הפיסית של העסק. בד"כ, התאמה ושינויים מאוחרים לדרישות הרישיון כרוכה בעלויות גבוהות.

ולא לשכוח – גם הליך הבקשה עצמו כרוך בעלויות אנשי מקצוע: יועצים, מהנדסים, אדריכלים וכדומה.

לבירור כל הכרוך והאמור ברישוי העסק  – רישוי עסקים, משרד הפנים.

 . 

אלו הן רק כמה מן ההוצאות שעלולות להתגנב מאחורי גבו של כל יזם חסר-ניסיון.

ולכן חשוב לדעת לתכנן באופן שמרני, לייחד הוצאה לדברים הבלתי-צפויים (בלת"מים למיניהם) ולא להיות מופתע כאשר ההפתעה תגיע. היא תגיע, גם אם מרפי לא ייחד לה חוק משל עצמה.

 . 

יזמות היא עולם מדהים, מרתק ומאתגר.  פשוט עשו זאת נכון!

 . 

מערכת TheBiz