כל בעל עסק הוא למעשה, מנהל בכיר משרה מלאה, בין אם הוא האדם היחיד בעסק או שהוא מעסיק עובדים נוספים.
המפתחות להצלחת העסק לאורך זמן, מבוססים על יכולת הניהול של בעליו.
אמנם, לא כל אחד נולד מנהל ולכול מנהל יכולותיו, אופיו וסגנון הניהול שלו, אבל הבסיס לניהול מוצלח מושתת תמיד על 5 עקרונות שראוי שכל בעל עסק יכיר:.
מהם העקרונות לניהול מוצלח שאתם חייבים להכיר?
תכנון
תחשבו כמה זמן אנשים מקדישים לתכנון חתונה או לרכישת מכונית או נכס, כדי שהתוצאה תהיה מוצלחת.
סביר שכולנו נסכים כי הדבר חשוב על אחת כמה וכמה כשמדובר בעסק.
אבל תכל'ס, כמה זמן אתם מקדישים לתכנון …?
העובדה שהסיבה העיקרית לכישלונם של עסקים היא חוסר תכנון וכיוון מרכזי, מעידה שרבים מבעלי העסקים לא הפנימו את חשיבות התכנון להצלחת העסק.
עסק חייב קודם כל להחליט על הייעוד והיעדים שלו, משהו שאפשר לסכם, לבטא ולתקשר אותו במשפט אחד או כמה בודדים.
חברה לתרגומים לדוגמה, יכולה לקבוע לעצמה כי היא רוצה להיות בין המובילה בתחום התרגומים לחברות היי-טק. ניסיון לפעול כעוד חברה שנותנת שירותי תרגום, לכולם .., מבלי לקבוע דרך או כיוון מוגדרים – לא יוביל אותה לשום מקום.
לאחר שהכיוון המרכזי הוגדר – צריך להתמקד בתכנון, לקבוע יעדים ודרכים להשגתם:
- יעדי מכירות;
- שוק – להכיר את היקף השוק, להגדיר פלחי שוק ונתח שוק מבוקש;
- שיווק – אמצעי וערוצי שיווק;
- תקציבים;
- וכדומה.
זאת ניתן לעשות באמצעות תכנית עבודה פשוטה שתנחה אותנו במהלך הדרך.
היעדים והדרכים צריכים להיות ספציפיים, ריאלים, ניתנים למדידה ומוגדרים בלוח זמנים.
חשיבות נוספת של התכנון היא באפשרות שהדבר נותן לנו לבחון את סיכויי הצלחתו של העסק, את הבעיות וההזדמנויות הצפויות.
ארגון
ניהול מוצלח מתבסס על תשתית ארגונית מסודרת עם:
- חלוקת ברורה לקטגוריות ותחומים (כספים, שיווק, מכירות וכו');
- נהלי עבודה ברורים;
- חלוקת אחריות – מי עושה מה, בהיבט הפנים ארגוני וכן בעבודה מול גורמים חיצוניים, כמו מנהל חשבונות, ספקים, נותני שירותים קבועים.
ככול שהעסק גדול ומורכב יותר כך גדלה חשיבות הארגון והחלוקה, אבל גם העסק הקטן ביותר יתנהל טוב יותר אם יקפיד על ארגון וסדר:
- תיוק חומרים לפי קטגוריות;
- סידור קבלות וחשבוניות;
- הזמנות עבודה;
- מאגרי מידע;
- רשימת לקוחות;
- ועוד.
אי סדר יגרום לעיכובים ולתקלות ויפגע בניהול השוטף ובתפוקת העסק.
ואם אתה ארגון קטן מכדי לחלק משימות לאנשים – נהל את תכנון וביצוע המשימות באמצעות היומן שלך, בכדי לוודא שאתה מטפל בכול הדברים.
הכוונה
בעסק עם עובדים נדרשת מבעליו הפגנת מנהיגות, הובלה והתוויית הדרך.
חשוב לשתף את העובדים בנעשה בעסק, בתכניות לעתיד, להציב להם יעדים מוגדרים ולהעניק להם הכוונה ותמיכה.
חיוני לתקשר איתם באופן קבוע, לעדכן אותם בהתפתחויות, לבצע משובים, לעודד ולדרבן להישגים ולגרום להם להרגיש שהם חלק מצוות.
עקביות
עקביות היא עיקרון חשוב בניהול מאחר ושינויים תכופים וחוסר החלטה תמיד גרועים מכיוון מוטעה או מהחלטה שגויה.
אבל אסור להיות מקובעים וצריך לדעת לגלות גמישות ופתיחות.
אם ברור לבעל העסק שנדרש שינוי, לאחר שבחן דרך מסוימת, חשוב כבר לפעול בזריזות.
לימוד
עסק מצליח מתנהל תוך כדי לימוד מתמשך ורכישת ידע מתמדת בכול התחומים הקשורים אליו ואל הסביבה העסקית בה הוא מתקיים.
אחד המאפיינים הבולטים בעסק הקטן והבינוני הוא הצורך של בעליו להבין ולטפל בהיבטים שונים ומגוונים של העסק, החל במכירות, שיווק ופרסום, דרך כספים ומימון ועד הכשרת עובדים וניהולם.
בטוח שיש תחום או שניים שדורשים שיפור.
אפשר, למשל, להשתתף בסדנאות ובקורסים לשיפור יכולות המכירה, לקרוא מאמרים בנושאי שיווק ופרסום לחידוד הידע בנושאים הללו, ובמידת הצורך להתייעץ ולהחליף מידע עם עמיתים, מכרים ואנשי מקצוע.
תהליך הלימוד כולל היכרות טובה של הסביבה העסקית, תוך התעדכנות לגבי השינויים המתרחשים בה – תקנות וחוקים, מתחרים, מצב שוק, מוצרים ואביזרים חדשים וכדומה.
הצלחה עיסקית היא אתגר. אבל היא ברת-השגה.
הקפידו על יסודות הניהול הנכון ואתם בדרך הנכונה.
