יזמות והקמת עסק

יזמות והעיר הגדולה, הצפופה והתחרותית

תל אביב-יפו ויזמות – לעולם ילכו יחדיו. העיר מהווה כר פורה לצמיחתן של יזמויות.

יזמות נדרשת להתאים עצמה לסביבה בה היא באה לפעול, על אחת כמה וכמה בתל אביב-יפו – עיר ‏של עסקים, צפופה ותחרותית, הנדרשת לאזן בין טובת תושביה לטובת העסקים הפועלים בה.‏

תל אביב-יפו – כר פורה ליזמות

תל אביב-יפו – העיר ‏המרכזית והגדולה במדינה ככל שמדובר בעסקים.

בעיר נמצאים קרוב ל- 13% מכלל העסקים הקיימים ‏במדינה (וזאת אל מול משקלה בכלל התושבים במ"י – 6% בלבד).

מרכזיותה של העיר נלמדת גם מכך ‏שבעיר נמצאים משרדי והנהלות מרבית החברות הגדולות במשק, מכך שבגבולות העיר מצויים 25% מכלל ‏העסקים הקמעונאים הפועלים בישראל, ו-40% (!) מכלל עסקי המזון וההסעדה –מסעדות, בתי-קפה וכו', ‏במ"י.

בנוסף, ניתן לציין גם את ריכוזי סוכנויות ועסקי הביטוח, משרדי ראיית החשבון ועריכת הדין וכדומה, ‏או את מספרם של העוסקים בעולם האופנה – מעצבים, יצרנים, קמעונאים ונותני השירות לענף זה, ברחבי ‏העיר.‏

באותה עת, אין כעיר תל אביב-יפו ליצור פסיפס רב-גווני, פלורליסטי של האוכלוסיות הגרות ופועלות בה. ‏ותיקים שההוויה הישראלית הינה חלק מהם והם ממנה, לצד עולים שהעברית עוד אינה שגורה בפיהם. ‏צעירים, הנוהרים אליה מכל עבר, לצד ותיקי העיר אשר עוד זוכרים עוד את ימי "כסית" העליזים. חילונים ‏גמורים לצד חרדים – כולם מחכים לסוף השבוע, כל אחד וסיבותיו. יהודים וערבים החיים דלת ליד דלת. ‏עיר בה מצעד בו מתגאים באהבה ומשנהו בו אוהבים את הגאים. עיר מרובת עולמות ותרבויות.‏

עיר שכזו היא עיר המעוררת ומעודדת יזמויות.

ריבוי העסקים והקהלים בה מעורר מגוון רחב של צרכים ‏וביקושים. האווירה והדינמיקה העסקיים ואפילו השפה העסקית השגורה בפי רבים, מעוררים ברבים את ‏הרצון להצטרף למעגל בעלי העסקים.

יתרה מזאת, בפן האישי היזמות נוגעת במימוש‎ ‎חלומות ורעיונות, ‏בשאיפה למיצוי הפוטנציאל האישי, בשאיפה לעצמאות – כלכלית, תעסוקתית ואחרת, ואין כתל אביב-יפו ‏למשוך אליה את כל אותם המבקשים לממש את חלומותיהם.‏

התנאים הנדרשים ליזמות

ככלל יש מספר תנאים הנדרשים להקמתו של עסק חדש:‏

צורך

עסק חייב לפעול למתן מענה של קהל הלקוחות הפוטנציאלי שלו – אותו קהל יעד שהוא רואה לנגד ‏עיניו.

חשוב לזכור – בהיעדר צורך – אין עסק!

במקביל לזיהוי צורך, על העסק מוטל לספק פתרון‎ ‎‏– אותו ‏מוצר או שירות, המביא לסיפוק הצורך של קהל היעד.

למימוש הפתרון נדרשים משאבים, – ידע מקצועי, ‏יכולת ניהולית וכמובן משאבים כספיים.

על כל אלה, היזם צריך להביא עימו רוח יזמית – רצון, נכונות, ‏מחויבות ולא מעט סבלנות – עסק לא בונים ביומים, לא בחודשיים, ולעיתים תידרשנה גם יותר משנתיים ‏‏…‏

מודל עיסקי

מכיוון שעסק מטרתו היא רווח ורווח היא המניע של היזם להקמת העסק, אין לשכוח כי בבסיס כל אלה ‏צריך לעמוד מודל עסקי פשוט – סך ההכנסות צריך להיות גדול מסך ההוצאות.

פשוט לומר, יותר קשה ‏לבצע.

ייטיב כל יזם, העומד בפני פתיחת עסק חדש, לו יקדים ויבצע בדיקת היתכנות – מיפוי ההוצאות ‏הכרוכות בהקמתו ובהפעלתו של העסק, אל מול אופן וקצב יצירת ההכנסות -תחזית ההכנסות – סכומים ‏ופריסה על-פני הזמן. כל אלה אל מול יכולתו לגייס משאבים כספיים לעסק.‏

יכולות

יזמות היא משימה ניהולית המצריכה יכולות אישיות, יכולות בין-אישיות והרבה אנרגיה והנעה אישית.

‏אולם יש לזכור, יזמות אינה רק שאפתנות עזה להצליח והצלחה יזמית נדרשת ליותר מאשר מקצועיות ‏גרידא.

יזמות נדרשת לתכנון מדוקדק והכרת הפרטים – עסקיים, סביבתיים, ניהוליים ופיננסיים של העסק ‏העומד לקום לפרטי-פרטיהם.

‏תל אביב-יפו – האתגר היזמי בשיאו

תל אביב-יפו, המהווה כאמור אכסניה לעסקים רבים כל-כך ובמקביל כר נרחב ליזמויות ומקור משיכה ‏ליזמים, מציבה לא מעט אתגרים בפני כל עסק חדש המבקש לקום בתחומיה.‏

כל יזמות נדרשת להתמודד עם מספר נושאים ושאלות בשלבי התכנון.

דווקא בעיר כתל אביב-יפו, מקבלים ‏הנושאים הללו משנה חשיבות. ההתמודדות עימם, ההתחשבות בהשלכותיהם ושקלולם את התוכנית ‏היזמית – הכרחי.‏

תחרות

מרכזיותה של העיר בעולם העסקים ו"צפיפותה" מבחינת עסקית, מגבירים את התחרותיות, ‏ומעצימים את הקרב על ליבו ומוחו של הצרכן. משכך, עולה ומתחדד הצורך ביצירתיות שיווקית, באפיון ‏ובניית זהות עסקית ייחודית ובבידול העסק אשר יהיה בהם כדי ליצור אבחנה של העסק המתוכנן בינות ‏עשרות ומאות שכמותו ברחבי העיר.‏

מאידך רב-גווניותה של העיר, באה לידי ביטוי לא רק בהרכב ואופי האוכלוסייה שבה כאמור, אלא גם באופי ‏האזורים השונים והשכונות שבה.

מיקום הינו יסוד בסיס בכל החלטה לעניין עסק חדש, בוודאי בעיר כתל ‏אביב-יפו, אשר בה ניתן לאפיין ולזהות אזורים שונים – כל-אחד מהם בעל אוריינטציה שונה ממשנהו. ‏המיקום נגזר גם מהתפתחותה העתידית של העיר.‏

בכרך גדול כתל אביב-יפו, מקדישה הנהלת העיר רבות לתכנון אסטרטגי צופה פני עתיד.

לחזונה של ‏העיר, כפי שזה בא לידי ביטוי באותו תכנון אסטרטגי, השלכות והשפעות עתידיות – על העסקים בעיר. ‏ייטיב יזם המבקש לפתוח עסק בעיר, אם יילמד את כיווני ההתפתחות המתוכננים לעיר ולאזוריה השונים.‏

מי שידע לזהות את הפוטנציאל הטמון בפיתוח אזור נמל תל אביב ושפך הירקון, עוד טרם הבשיל המקום ‏למתחם בילוי מרכזי מטופח ומושקע כפי שהינו כיום, בוודאי שאינו מצר על-כך.

מאידך מי שאינו בקיא בתוכניות שינוי פני אזורים שונים בעיר עלול למצוא עצמו מקים עסק במקום אשר ‏בעתיד הקרוב ישנה את פניו ויציב את העסק בפני מציאות משתנה.

מי שילמד על הכוונה להביא לשינוי ‏פני שכונת פלורנטין מאזור עמוס בבתי מלאכה ומוסכים קטנים לאזור מגורים אורבאני המבקש לשלב את ‏היופי שבחיבור בין תושבים, תרבות ואומנות, לא ימצא עצמו מקים בית מלאכה באזור זה, אלא יידע לאתר ‏את אותם אזורים שהעירייה שמה לה ליעד לקדם בהם את אזורי התעשייה והגברת התעסוקה. כך ייהנה ‏אותו יזם גם מהתמיכה העירונית בתשתיות וגם מהתמריצים שתייעד לכך העיר.‏

עסקים, יזמויות ותושבי העיר

אנשי עסקים בכלל ויזמים בפרט, נדרשים לזכור כי כל רשות מקומית נדרשת לאזן בין שני מרכיביה ‏העיקריים – קהילת התושבים וקהילת העסקים שבה.

מדובר באיזון רגיש, לא פשוט, אשר עיתים קרובות ‏מציב דילמה אמיתית בין הפתרון הראוי והנכון לתושבים, אל מול זה המנוגד, המייצג את הפתרון הרצוי ‏מבחינת העסקים בעיר.‏

כאשר בתל אביב-יפו עסקינן, על מרכזיותה וחשיבותה העסקית אל מול היותה ביתם של כ- 400,000 ‏תושבים, הרי שמציאת האיזונים הנכונים, קשה, מורכבת והופכת למלאכה עדינה במיוחד.‏

לאיזון זה פנים רבות. אפשר שיהיה מדובר בשעות הפתיחה המותרות לעסקים, בדרישות התברואה ‏ואיכות הסביבה בפניהם ניצבים העסקים, בשימושים אסורים/מותרים בשטחי ציבור וכדומה.

ואפשר ‏שהדבר אף בא לידי ביטוי במדיניות העירייה לעניין אופי העסקים המתאים לאזורים, מתחמים ורחובות ‏מסוימים בעיר.‏

רוצים לפתוח עסק בתל אביב-יפו …‏

המבקשים לפתוח עסק בעיר יכולים להסתייע ולקבל מידע רלוונטי ומסייע ממספר מקורות.‏

ראשית נכון יהיה להיכנס לאתר של עיריית תל אביב-יפו: ‏www.tel-aviv.gov.il‏, שם ניתן ללמוד על העיר, ‏דרכי התנהלותה ואף על חזונה.‏

בכל הקשור לנושאי הרישוי והדרישות בהן צריך לעמוד העסק מקור המידע הוא אגף רישוי עסקים של ‏עיריית תל אביב-יפו, הנמצא בשדרות בן גוריון 68. שם יוכל כל יזם ובעל עסק ללמוד על התנאים ‏והשלבים השונים לצורך קבלת רישיון להפעלת עסק.‏

סיוע בבדיקות ההיתכנות, הכנת התוכנית העסקית, גיבוש האסטרטגיה השיווקית ואף עזרה באיתור ‏מקורות מימון ניתן לקבל במעוף עסקים.

תל אביב יפו, היא עיר של קהילה ועסקים. ותמיד נזכור כי מקום בו פורחת הקהילה – צומחים עסקים ‏ומקום בו מצליחים העסקים – משגשגת הקהילה !‏

 

מערכת TheBiz



תגיות