אחת המיומנויות החשובות ביותר עבור כל בעל עסק ויזם היא היכולת לקבל החלטות, ביעילות ובזמן.
להחליט!
כלל ראשון ופשוט הוא:
בעסקים כל החלטה עדיפה על חוסר החלטה.
גם ההחלטה "לא לעשות כלום" היא החלטה אם היא נלקחה לאחר שיקול, מחשבה והבנת החלופות.
לנהל = להחליט
אחד מתפקידיו העיקריים של בעל עסק, שהוא למעשה המנהל של העסק, הוא לפתור בעיות, לקבל החלטות ולנהל את תוצאות ההחלטה.
יש בעלי עסקים, להם כישורי ניהול ומנהיגות שאוהבים את התפקיד הזה, בעוד אחרים נאבקים בצורך לקבל החלטות והדבר עולה להם בתחילה בשלוותם, אח"כ בבריאותם ולעיתים גם בעסק שלהם.
מפתחות להצלחה
היכולות לקבל החלטות ולפתור בעיות, הן יכולות הכרוכות זו בזו, וזו לא תתקיים בלא השנייה.
היכולות הללו הן מהגורמים הקריטיים ביותר להצלחה עסקית.
כיצד תפתחו את היכולות שלכם לקבל החלטות ולפתור בעיות?
תחשבו במונחים של פעולה
ככל שתרגילו את עצמכם לחתור לכיוון שלך פעולה – עשייה כלשהי, היכולת שלכם לקבל החלטות תתגבש ותתחזק.
אדם שמבין שתהליך החשיבה שלו חייב להתגבש לכדי ביצוע פעולה כלשהי, ישכלל בראשו את הנתונים, המידע והשיקולים סביב העניין, עד לגיבוש התוצאה – פעולה.
כל "החלטה" שאין בסופה פעולה, צריכה לחזור ללוח השרטוט שבראשכם.
פעולה היא פועל יוצא של המטרות שאתם רוצים להשיג.
ככל שהמטרות שלכם תהיינה לכם ברורות יותר, תוכלו לגבש פעולה לכל מצב או בעייה.
כשהמטרות ברורות, הדרך אליהן, גם אם היא נתקלת ב-"באמפר", ידועה וכל פתרון לבעייה יונחה ויכוון על-ידי מצפן המטרות.
תאמינו שתמיד יש פתרון
בעיות היו, בעיות יש, בעיות תהיינה.
את אלה שהיו – שרדתם. עם אלה שיש כרגע – אתם מתמודדים (ואפילו יש לכם זמן לקרוא את המאמר הזה ..).
אז פשוט דעו לכם, גם לבעיות שתגענה – יש פתרון!
כדי לפתור בעיות, נדרש ביטחון עצמי.
כדי לפתור בעיות צריך לדעת שיש להן פתרון, שכן אחרת אתם עלולים להתייאש.
כדי לפתור בעיות, צריך לדעת שיש להן פתרון ושאתם תמצאו אותו. ייקח עוד דקה, שעה, או שבועיים. אתם תמצאו אותו.
בלא אמונה זו, נחישות והתמדה לא תוכלו לקבל החלטה.
אם לא תאמינו שלכל בעייה יש פתרון, יהיה לכם קל מאוד ליפול למחוזות התירוצים וההסברים "למה לא".
מטרות וסדרי עדיפויות
התשתית לפתרון בעיות וקבלת החלטות כרוכה בהגדרת מטרות ברורה.
בלא מטרות מוגדרות לא יהיה לכם שום כיוון אליו אתם רוצים לנתב את הבעייה.
כמו שנאמר: איך תגיעו אם אינכם יודעים לאן אתם הולכים …
לצד המטרות נדרשת מיומנות חשובה נוספת והיא היכולת שלכם לקבוע ולהחליט על סדרי עדיפויות.
שימו-לב, למוקש … כדי לקבל החלטות נכונות עליכם לקבוע את סדרי העדיפות שלכם. וזו החלטה לא-קטנה בפני עצמה.
עשו לעצמכם סדר.
הגדירו את המטרות העסקיות (והאישיות) שלכם.
דעו בכל רגע נתון את סדרי העדיפות שלכם – לטווח הקצר וגם הארוך.
תרחיבו את ההגדרה של הבעיה
בעסקים, כמו בחיים, לרוב הבעיות יש כמה מימדים.
לרוב הבעיות יש יותר מהשלכה אחת, יותר מגורם אחד מעורב (וגם יותר מרק פתרון אחד).
ככל שאתם מבינים את היקף הבעיה ומשמעויותיה, כך גדלים הסיכויים שתדעו להגדיר אותה נכון יותר (ולא, לא כתבנו "טוב יותר" בכוונה).
הבנת הבעייה, תוביל למציאת מספר פתרונות אפשריים, הגדרה נכונה של הבעייה, תוביל לפתרון הנכון.
זהו את האילוצים האמיתיים
קחו לדוגמא סיטואציה המוכרת לרבים מבעלי העסקים – בעיית תזרים המזומנים.
אם לא אתם עצמכם, יצא לכם בוודאי לשמוע בעלי עסקים רבים הטוענים כי הבעייה המרכזית של העסק שלהם היא בעיית תזרים המזומנים.
טעות!
על-פי רוב בעיית תזרים המזומנים היא, בוודאי בתחילתה סימפטום של אחד או יותר מהבעיות הללו: מכירות נמוכות, מכירות טובות אבל גבייה חלשה, נטל גבוה של החזרי הלוואות, ניהול מלאי שגוי וכדומה.
אז הבעייה אינה תזרים המזומנים. תזרים המזומנים הוא הסימפטום שמצביע על בעייה אחרת בעסק.
ולכן גם פתרון של "בעיית" תזרים המזומנים לא יעזור לעסק, כי הבעייה עצמה נותרה בעינה.
ולכן, דעו להבדיל בין הסימפטום – הסממן, לבעייה עצמה.
אל תבזבזו זמן בטיפול בסימפטומים, כי-אם ישר בבעייה עצמה.
הסימפטום "יתיישר" או יוכל להתיישר עם פתרון הבעייה.
בחנו מספר פתרונות
בלחץ המטלות והזמן ישנה נטייה בקרב בעלי עסקים לקפוץ על הפתרון הראשון שעולה בראשם.
זה לאו דווקא הרעיון הטוב ביותר אלא פשוט הרעיון הראשון.
"היתרון" ברעיון הראשון הוא שהוא נותן "שקט" – הנה פתרנו את הבעייה. ומי תכלס לא רוצה שקט.
אבל הראשון אינו בהכרח הנכון.
קבלו החלטה שעד שלא בחנתם לפחות שלושה פתרונות שונים, לא תקבלו החלטה (ואל תתנו להחלטה זו להיות התירוץ לא לקבל החלטות …).
לאחר ששקלתם את כל השלושה – יתרונות אל מול חסרונות, תוכלו להחליט.
ואם אתם בעקביות בוחרים בהחלטה הראשונה שעלתה לכם לראש, כנראה שיש לכם "את זה" וכך תבנו לכם את הביטחון לקבל את ההחלטות הבאות במהירות ויעילות.
תדאגו שפעולה תתבצע
לחשוב במונחים של פעולה, זה יפה, אבל לא מספיק …
עשיתם את כל העבודה נכון ובחרתם את הפתרון הנכון, אבל כעת צריך לפעול – להוציא את הדברים אל הפועל.
זה מדהים כמה זמן אפשר להקדיש לחשיבה על פתרון בעיה ואז אפילו כשישנה החלטה ברורה ומוסכמת כיצד לפעול, ימים ושבועות לאחר מכן הבעיה עדיין קיימת.
אולי הדבר קרה כי מי שהיה אמור לטפל בבעייה לא עשה זאת. אולי מישהו לא הבין את הפתרון.
התפקיד שלכם כבעלי עסקים אינו רק לקבל החלטות, כי-אם גם לוודא ביצוע שלהן.
לא כל פתרון כרוך בכך שאתם הם אלה אשר נדרשים לבצע דבר מה, אבל כל פתרון מחייב בקרה וניהול שלכם, שכן אחרת הוא פשוט עלול לא להתקיים.
שפרו מיומנויות
מיומנויות פתרון בעיות וקבלת החלטות דורשות תחזוקה וכוונון קבועים.
"למזלנו" החיים העסקיים מציבים בפנינו אתגרים שכאלה כמעט יום-יום.
עיקבו אחר היכולות שלכם לקבל החלטות
זהו רגעי היסוס וחוסר ביטחון – נתחו ולימדו אותם.
היכולת לקבל החלטות ולפתור בעיות היא כלי עבודה מהותי, חשוב והכרחי להצלחה.
קבלו עכשיו את ההחלטה הכי חשובה בעניין: אנחנו לא חוששים להחליט כי אין בעייה שבחשיבה נכונה, לא נמצא לה פתרון.