שיווק

לבנות מותג – זה לא בשמיים

המדריך למיתוג העסק הקטן.

ככול שהתחרות בשוק הולכת ומחריפה וככול שהצרכן נעשה מתוחכם, בררן ומבין יותר, כך גדל הצורך ‏בשיווק מתוחכם יותר.

אחת מהדרכים היעילות להבטיח את הצלחתם של מאמצי השיווק ולבלוט בשוק ‏תחרותי, היא במיתוגו של העסק. יש צורך בהצגת זהות ייחודית לעסק, כאמצעי מרכזי להתמודדות מול ‏תחרות.‏

מותג חזק הוא נכס יקר ערך לעסק וכדאי להשקיע זמן ומחשבה במיתוגו.‏

מהו מותג

מותג אינו רק שם, מונח, סמל או עיצוב, או צירופים שלהם.

מותג הוא הבטחה לצרכן כי, בכל רכישה ‏ורכישה, יקבל את אותו אוסף ייחודי של תכונות, תועלות ושירותים. מותג מהווה מבחינת הלקוחות ערובה ‏לאיכות.‏

יתרונות המותג לעסק הקטן

  • מודעות – קיים יותר סיכוי רב יותר שהלקוחות יזכרו את העסק. עסק שמיתג עצמו, נשמר בתודעת ‏הלקוחות. ‏
  • אמון וביטחון – מותג מעורר אמון ותחושת ביטחון. ‏
  • מוניטין – מותג חזק הינו למעשה התשתית לבניית מוניטין.‏
  • ‏"מתיחת המותג – מותג מוצלח מאפשר להרחיבו ולהוסיף מוצרים שונים (סינרגטיים) תחת אותו מותג ‏ובכך להגדיל את מקורות ההכנסה של העסק.‏

כך נמתג את העסק

בתהליך המיתוג אין ממציאים את העסק מחדש. נהפוך הוא, הקיים הוא הבסיס. המיתוג צריך לשקף את ‏אופיו האמיתי של העסק.‏

ע"מ למתג את העסק יש לענות על השאלות הבאות. התשובות להן הן שבונות את הגדרת העסק כמותג.‏
  • מה עושה העסק?‏
  • מיהו קהל היעד?‏
  • מה התועלת החשובה ביותר שהעסק מציע לקהל היעד?‏
  • ממה נובעת התועלת הזו?‏

הבידול כתנאי למיתוג

מיתוג העסק בנוי על התשובה לשאלה הפשוטה למדי: "למה שהלקוח ירכוש אצלי …?".

לכאורה התשובה גם היא פשוטה, אולם אין זאת כך. תשובות טריוויאליות אינן הפתרון.

איכות ייחודית, ‏שירות יוצא-דופן, מומחיות בתחום העיסוק, מגוון מוצרים חריג בהיקפו ועוד סיבות יכולות להיות חלק ‏מהסיבות.

מאפיינים של העסק אשר יש בהם לבדל את העסק ממתחריו, הם היסודות עליהם נבנה ‏המיתוג.‏

אמצעים משלימים

להגדרת מותג רצוי שיתלוו אמצעים ויזואליים ומוחשיים, אשר יחזקו את ההיכרות עימו והזיהוי שלו: לוגו, ‏צבעים ופונטים המלווים את החומרים הכתובים של העסק.‏

גם רצוי לבחור בסיסמה אשר מתמצתת את היתרון או הערך המרכזי של העסק.‏

שמירה על המותג

  • רציפות – צריך לזכור שהמיתוג צריך להשתקף בכול היבטי העסק – מענה טלפוני, פעילות מכירה, סגנון ‏ואיכות שירות, לבוש/מדים וכדומה.‏
  • הטמעה – כל עובדי העסק צריכים להכיר את ערכי המותג ולפעול לפיהם.‏
  • שמירה וטיפוח – המותג/העסק חייב להמשיך לקיים את ההבטחה לאורך כל הדרך.‏
לסיכום, יש לזכור כי מדובר בתהליך בנייה שאורך זמן ולכך שמותג משמעותו מחויבות מתמדת מצד העסק ‏ובעליו.‏

מערכת TheBiz