שיווק

מהן ההנחות שבאמת עובדות

לא כל הנחה תמלא אחר מטרתה ועל-מנת שהתוצאה לא תהיה הפסדי מכירות וירידה במחזורים, יש להבין כיצד הלקוח מבין את ההנחה, מתייחס אליה ומאמץ אותה.

הנחות זה אלמנט שכל העסקים – גדולים כקטנים, עושים בו שימוש.

יש מי שעושים בכלי ההנחות שימוש מוגבר ויש כאלה שפחות.

אבל כולם שוקלים את נושא ההנחות ‏מעת לעת, במיוחד כאשר אנחנו רוצים לקדם את המכירות של מוצר מסוים, בין אם מדובר במוצר (או שירות) חדש, ‏או מוצר קיים, או כאמצעי לאושש את קופת המזומנים של העסק.‏

סיבות רבות מניעות עסקים לבחור בכלי ההנחות – החדרה לשוק של מוצר חדש, קידומו וחיזוקו של מוצר קיים, שימוש ‏בהנחה על מוצר אחד, כדי לקדם אחרים, המרצת וחיזוק תזרים המזומנים, חיסול מלאים, מכירות סוף-עונה ועוד.

דרכים רבות למתן הנחות

יש דרכים שונות לתת הנחה.

לא כל הנחה תמלא אחר המטרה העומדת בבסיסה, אלא אם נדע ונבין כי מאחורי תהליך ‏האימוץ של הלקוח את ההנחה עומדים עקרונות פסיכולוגיים.

 

‏מדוע הנחות עובדות?

ראשית יש להבין מדוע הנחות עובדות מלכתחילה.

רוב ההנחות עובדות על עיקרון הדחיפות – הנחות הזמינות לתקופת ‏זמן מסוימת ובד"כ קצרה.

המשמעות היא כי אם הצרכן לא יקנה את המוצר עכשיו ובמחיר המוזל, הוא עלול להחמיץ את ‏ההטבה או החיסכון.‏

ההחמצה הצפוייה היא בדיוק הסיבה מדוע הנחות עובדות.

עיקרון בסיסי בהתנהגות צרכנים אומר כי אנשים מחפשים ‏ומונעים משתי תועלות בחיים: הנאה מחד והימנעות מכאב מאידך.

מכאן שהחמצה של הנחה היא בהחלט כאב אנשים ‏רוצים להימנע ממנו ויפעלו לשם כך.‏

 

כיצד ניתן הנחה?

יש הרבה דרכים לתת ללקוחות שלנו הנחה.

  • אפשר לתת להם מוצרים בחינם אם הם קונים כמות מסוימת של פריטים או ‏רוכשים פריטים מסויימים ומוגדרים;
  • אפשר להעניק משלוח חינם בקנייה מעל סכום מסויים;
  • אפשר להעניק הנחה בסכום ‏מוגדר או לחלופין באחוזים מסויימים;
  • ואפילו אפשר לתת הנחה על הנחה או על מבצע אחר.‏

חלק מההנחות הללו עובד יותר טוב מהאחרות.

אנשים יעדיפו לקבל 50% יותר של אותו המוצר באותו המחיר מאשר ‏לחסוך 33% על המחיר, למרות שהתוצאה היא אותה תוצאה.

אנשים אוהבים לקבל הנחה של 25% נוספים על מוצר ‏שכבר נמצא בהנחה של 20% ולא הנחה בודדת 40%, למרות שהתוצאה זהה.‏

 

הכל בניסוח

הנחות הינן דבר יחסי.

10 ₪ הנחה ממוצר שעלותו הינה 100 ₪, תהיה הרבה פחות אטרקטיבית מ-10 ₪ הנחה על ‏מוצר שעלותו הינה 20 ₪.

לניסוח בו אנו עושים שימוש לתקשר את ההנחה יש השפעה רבה על איך אנשים תופסים את ההנחות שלנו.

"קבל ‏X‏ ₪ ‏הנחה", מדגיש השגת רווח כספי מוגדר, ואילו  "חסוך ‏Y‏ ₪" מדגישים הימנעות מאובדן כספי.

יש לבדוק ולבחון מהו ‏הניסוח הנכון המתאים לסוג העסק ובעיקר לאופי הלקוחות הרלוונטי לבית העסק הנדון – האם הלקוחות שלנו נוטים יותר ‏לחפש רווח או למניעת אובדן / הפסד כספי?‏

הנחה – מניעה לפעולה

באופן כללי, נמצא כי מבצע כגון:  "מכירה! קבלו ‏X‏ ₪ הנחה על מגוון ממוצרי החנות" שרלוונטי רק לחלק מהמוצרים, יניע ‏אנשים לקנות יותר באופן כללי, גם אם המוצרים האחרים הם בלא הנחה.

 

משך ההנחה

‏העיקרון החשוב ביותר בקביעת משך ההנחה – תקופת המבצע, הוא השמירה על האיזון הנכון בין תקופת מכירה ‏שתאפשר לנו לתקשר את המבצע ולצרכנים להגיע ולרכוש, אל מול תקופה שלא תהיה ארוכה מדי ובכך תשלול את מימד ‏הדחיפות.‏

 

סוד ההנחה בנדירות שלה

כלל חשוב בנושא הנחות הוא לא לעשות בהנחות שימוש יתר – לא במספר הפעמים בהם אנחנו מציעים הנחות ובוודאי ‏שלא באופן קבוע וגם לא בשיעורי הנחה גבוהים עד מוגזמים.‏

 

הסיכון שבהנחות

יש סיכון במתן הנחות.

הסיכון הראשון טמון בכך שהצרכנים מתרגלים שלא לשלם את המחיר המלא.

‏הסיכון הנלווה לכך שהלקוחות לא מגיעים כאשר אין הנחות.

וגרוע מכך הם חדלים מלהאמין למחיר הבסיסי.

ולכן, הנחות – כוחן בתזמונן הנכון, במשכן וכאמור בנדירותן.

 

התועלת שבהנחות

למרות שיהיו כאלה שיטענו כי אין בהנחות כל תועלת, נהפוך הוא.

שימוש חכם ומושכל בכלי ההנחות, יכול להביא ‏לשימור לקוחות קיימים ולטיפוח הקשר איתם ואף להביא לקוחות חדשים.‏

הנחות מביאות אנשים אלינו לחנות.

מכאן אנו יכולים לעשות שימוש בטכניקות של ‏UPSALE‏ ו-‏CROSS SALE‏, כדי לפצות על ‏ההנחה ואובדן מחזורי המכירות ואף להגדילם אל מעבר למה שהיו בלא ההנחות.

הנחה היא גם יחס‏

הנחות ללקוחות קיימים היא דרך להראות להם יחס, הכרת תודה ולטפח את הנאמנות שלהם.

הנחה או הטבה בשל ‏נאמנות לאורך זמן, עם מבצע או אפילו בלי, הינה דרך להרשים ולרגש את הלקוחות שלנו.‏

הנחות או מבצעים שכאלה לא בהכרח חייבים להיות גדולים, כדי לגרום ללקוחות להעריך את המאמץ והחשיבה.‏

 

ואצלכם?

באיזו תדירות אתם משתמשים בהנחות?

מדוע אתם נותנים הנחות?

אם זה רק כדי להיפטר ממלאים או ליצור תזרים ‏מזומנים מיידי, אתם עלולים לפספס בטווח הארוך.

להנחות "נכונות" יש השפעה גם ואולי אף בעיקר בטווחי זמן אל ‏מעבר לתקופת המבצע.

 

מערכת TheBiz