שיווק

מותג – לא רק הגודל קובע

אחת מהדרכים היעילות ביותר ליצור בולטות בשוק תחרותי ולהביא להצלחתם והשפעתם של מאמצי השיווק, היא מיתוג העסק.‏
גם עסקים קטנים ובינוניים יכולים לבנות מותג.

מיתוג העסק – על מסלול להצלחה

כל מי שהינו בעליו או מנהל עסק יודע ומרגיש כי התחרות הולכת ומחריפה. כמות המתחרים גדלה.

כלים שיווקיים, אשר פעם נחלתם של מעט עסקים – היותר גדולים, הפכו כיום זמינים לכל עסק, הן מבחינת נגישות והן מבחינת עלויות.

והצרכן הפך בררן יותר, מבין יותר ומתוחכם יותר.

סיטואציה אשר בהכרח דורשת עשייה שיווקית מאומצת, חכמה ‏ואפקטיבית יותר.‏

אחת מהדרכים היעילות ביותר ליצור בולטות בשוק תחרותי ולהביא להצלחתם והשפעתם של מאמצי השיווק, היא מיתוג העסק.‏

 

מותג = הבטחה

מותג אינו רק שם.

זה גם אינו מסוגנן שלא לומר מפונפן.

זה גם לא לוגו, שילוב צבעים או עיצוב.

 

מותג הוא הבטחה. 

מותג הינו ההבטחה של העסק – המותג, לצרכן.

הבטחה בדבר איכות, ייחוד, תועלת או כל יסוד אחר בו בחר העסק למצב עצמו אל מול התחרות וכלפי השוק.

מותג הוא הבטחה כי בכל עת יקבל הלקוח את אותו ‏אוסף ייחודי של תכונות, תועלות ושירותים.‏

מותג הוא הידיעה הברורה של כל מי שרוכש קפה וכריך בארומה, יקבל את אותו מוצר, באותה איכות ובאותה הדרך, בין אם ירכוש אותם במטולה או בבאר שבע.

מותג הוא הידיעה כי אם בכל עת שתשתו קוקה קולה תחושו רעננות מלווה באותה תחושה דוקרנית בחיך, הייחודית למשקה.

 

המותג הוא בעיניי הלקוח

מותג הינו בסופו של דבר הדרך בה רואה הלקוח את העסק/המוצר. 

כי עסק הופך למותג אך ורק כאשר ‏הלקוחות הם-הם שרואים אותו ככזה.

 

מיתוג = תשתית להצלחה

מיתוג מביא עימו הגברת המודעות לעסק והסיכוי שהלקוחות יזכרו אותו וייתנו אמון וביטחון בעסק ‏ומוצריו/שירותיו.‏

מותג בונה חזרה של לקוחות ובסופו של דבר נאמנות לקוחות.

מותג מקנה מוניטין.‏

מותג מאפשר גם את "מתיחת המותג" – הוספת קווי מוצרים/שירותים סינרגטיים תחת כנפיו.‏

 

תהליך המיתוג

בתהליך מיתוג לא ממציאים את העסק מחדש.

נהפוך הוא, הקיים הוא הבסיס והתשתית עליה יישען תהליך המיתוג.

המותג הרי צריך לשקף ‏את אופיו האמיתי של העסק, את התנהלותו ואת העקרונות לפיהם העסק עובד ומנוהל.

 

תהליך המיתוג מתחיל בהתמודדות עם שאלות שהן הבסיס להגדרה השיווקית של ‏העסק:

  • באיזה תחום פועל העסק?
  • מה עושה העסק?
  • מיהו קהל היעד?
  • מה התועלת החשובה ביותר שהעסק מציע לקהל היעד? 
  • ‏ממה נובעת התועלת הזו?‏ 
  • למה לקוחות קונים / רוכשים מהעסק? 
  • למה הם חוזרים? 
  • מה הלקוחת אומרים על העסק? 
  • האם הם ממליצים עליו לחבריהם?

 

למה שאהיה לקוח שלכם ..?

בסופו של דבר מיתוג העסק נשען ונסמך על התשובה לשאלה הבנאלית והפשוטה לכאורה: "למה שהלקוח ירכוש אצלי את ‏המוצרים / השירותים שלי…?"‏

 

ולא, לא תשובות טריוויאליות …

והתשובה אינה פשוטה כלל וכלל.

התשובות טריוויאליות, אותן אלה שעולות לכם על קצה הלשון מיד למקרא השאלה, אינן הפתרון הנכון.

פשוט כי הן עולות גם אצל המתחרים שלכם.

 

בידול. קצת …

והרי כולם כבר יודעים כי על-מנת להתמודד למול התחרות, יש צורך בבידול.

לעסק נדרשת זהות ייחודית כלשהי, אשר מבדלת אותו, באופן ברור ומובחן מהמתחרים.

אז אם התשובות שלכם זהות לאלה של המתחרים, היכן הבידול?

ובידול הוא אחד מיסודות המותג, שאחרת אנו עוסקים "בעוד עסק".

 

האמצעים החזותיים

כאשר כבר יוגדר המותג, אפשר שלצד ההגדרה התפיסתית שלו, יאומצו אלמנטים ואמצעים ויזואליים ומוחשיים, אשר יבנו, יקדמו ויחזקו את המודעות למותג, ייצרו היכרות עימו ‏ויאפשרו זיהוי ברור ומובחן שלו.

אפשר שזה יהיה באמצעות לוגו, צבעים ופונטים מאפיינים ועקביים, ו/או באמצעות סיסמה קצרה וקולעת המעבירה ומתקשרת את ההבטחה, את ‏הבידול, היתרון או הערך המרכזי של העסק.‏

 

לשמור על המותג

ולאחר שהוקדש זמן ומאמצים רבים בבנייתו, הרי שגם השמירה על המותג מביאה עימה דרישות.

רציפות בשימוש במסר שעומד מאחורי המותג ובאמצעים הויזואליים המלווים ומאפיינים ‏אותו.

במתן ביטוי מתמיד ועקבי למותג בהיבטים התפעוליים של העסק.

בהטמעה והבנה פנים-ארגונית ‏המוודאת ומחברת אל כל עובדי העסק לערכים ולעקרונות שמשדר המותג.  ובעיקר בעמידה ובקיום ההבטחה, כל יום ובכל פן.

מותג הוא המחויבות של העסק, בעליו ‏ועובדיו.‏

 

מיתוג הוא תהליך

מיתוג הוא תהליך.  כזה שאורך זמן.

אל תיכנסו לתהליך אם אתם רוצים מותג "מחר".

תחשבו על המוצגים שאתם מכירים, גם להם לקח זמן להיבנות …

 

מערכת TheBiz