העצמה וכלים ניהוליים

שותפות עיסקית – מתכון להצלחה או כישלון?

שותפות יכולה להיות מכפיל-כוח ומתכון טוב להצלחה, אם היא נבנית, מנוהלת ומתנהלת נכון והיא יכולה להיות מתכון די-וודאי לאובדן עיסקי וכלכלי. כיצד תיכנסו לשותפות, תשרדו אותה ותעשו עסקים טובים ומצליחים.

בוויכוח העתיק: האם שותפים זה דבר טוב?, חלקכם בוודאי מכיר את האימרה כי אם שותפות הייתה דבר טוב כל-כך, אז למה לריבונו של עולם אין שותפים?

נכון, זו תשובה קיצונית, לא מציאותית, אבל דווקא בשל כך היא מציגה את הדילמה בצורה הטובה ביותר.

 

לסוגיה אין תשובה חד-משמעית, פתרון משוואתי או המלצה חדה וברורה.

העיקרון הוא פשוט, כל ניסיון ליצור שותפות מחייב בדיקה, אד-הוק, של צורכי העסק מחד וציפיות השותפים מהעסק ומהשותפות מאידך.

 

בעידן בו עסקים בכלל וסטארט-אפים בפרט קמים במהירות וחלקם נופלים באותה מהירות, נושא השותפויות הפך רלוונטי ועכשווי ונהיה נושא מדובר ופעיל בשוק.

 

שותפות הינה פועל יוצא של אינטראקציה בין אנשים.

על-פי רוב מדובר באנשים בעלי רקע דומה ודעות דומות.

רצוי, דרך אגב, שיכולותיהם המקצועיות לא תהיינה דומות כי-אם משלימות.

 

שותפות נבנית ומושתת על מערכת יומיומית ברובה של עשייה והתמודדות, אשר מלוות במחשבות ותכנונים לטווח ארוך. דומה למערכת חיים זוגית.

 

בהתחלה – ריגוש …

אם מדובר על שותפות שמתחילה בהקמת עסק, הרי שעל-פי רוב בשלבי ההקמה כולם עוסקים ועסוקים בעניינים הרלוונטיים לשלב זה: פיתוח המוצרים, מציאת מיקום, שם, לוגו, תוכנית שיווק, מימון וכדומה – כל מה שכרוך בפיתוח העיסקי של המיזם. בעת הזו כולם עטופי התרגשות וציפייה.

אבל מה שהיה בזמן ההקמה והפיתוח מרגש ובונה, הופך, בהמשך הדרך, לשיגרה, לעיתים מלווה בלחצים – כלכליים, עיסקיים, ביו-אישיים וכיו"ב, והדברים עלולים להידרדר מהר מאוד לתהליכים כוחניים מלווי אגו ומאבקי שליטה, שהשותפים צריכים ללמוד ולחיות איתם ביום יום.

מערכת היחסים העסקית עומדת במבחן הישרדות כנגד הצורך בוויתורים רבים הזולגים ומשפיעים על החיים הפרטיים.

 

שותפות עיסקית היא עניין המצריך זמן ואנרגיות.

 

מיהו השותף המתאים

ראשיתה של שותפות בבחירת השותף המתאים.

 

התאמה בין שותפים היא נעלם לא-קטן, בוודאי אם אין מדובר באנשים שמכירים זמן רב, וגם אז, אין הכרח כי היכרות אישית, בנסיבות חברתיות או דומות, תלמד אותנו את כל שצריך לדעת על מי שאנחנו עומדים להפוך לשותפים שלו.

 

האידאל בבחירת שותף, הוא בחירה מתוך הבנה מושכלת של הגדרת מה נכון ומתאים לצרכי העסק.

 

משפחה? חברים?

מובן שהנוח ביותר לחיפוש אחר שותף הוא במעגלים הראשונים שסביבנו: חברים ומשפחה.

אנחנו כמובן סומכים (בד"כ) על בני משפחה וחברים. יש לנו אמון והיכרות קודמת – דבר שנראה כיתרון.

אבל, בתכלס אנחנו לא ממש יודעים ויכולים להעריך את היכולות המקצועיות חברינו וקרובינו.

 

ובל נשכח שבכל שותפות יש פוטנצייאל לאי-הסכמות והדברים הנולדים ונגררים עקב כך. האם היינו רוצים לחוות דברים שכאלה עם בן-משפחה או חבר?

 

מחקרים מלמדים אותנו שאחת הבחירות הפחות טובות ויציבות לשותפות הן משפחה או חברים קרובים.

נמצא כי כמחצית מהשותפויות ההלו לא תשרודנה אפילו את שלב גיוס המימון.

 

כישורים, כישורים, כישורים

שותף מתאים נמדד קודם כל בכישוריו.

והכישורים הללו צריכים להתאים לצורכי העסק.

 

הכישורים של כל אחד מהשותפים צריכים להביא לכך שסך כל הכישורים הנדרשים לעסק בכלל ולעסק הנדון בפרט יהיו קיימים בחיבור בין השותפים.

הכישורים של כל אחד מהשותפים הם אמת המידה הראשונה לבחון כדאיות של שותפות והאם היא הדבר הנכון – לעסק ולשותפים.

 

כישורים, כישורים – לכל שותף שיהיו אחרים

רצוי מאוד ששותפים ישלימו זה את זה ולא יהיו בעלי כישורים ויכולות זהות.

  • אם שותף אחד הוא אלוף במכירות, רצוי שהשני יידע לנהל את הפעילות והכספים.
  • אם שותף אחד הוא איש יצירה, רצוי שהשני יידע לשווק ולמכור את יציר כפיו של הראשון.
  • אם שותף אחד הוא משפטן גדול, הרי שהשני נדרש לדעת להביא לקוחות.

 

חלוקת תפקידים ברורה

היכולות והכישורים השונים של כל אחד מהשותפים יוצרת, כמעט מאליה, את חלוקת התפקידים והאחריות בעסק.

 

מעבר למיקסום היכולות של העסק, הרי שחלוקת תפקידים מונעת מתחים, מונעת מדברים "ליפול בין הכיסאות" והשותפות פועלת ביעילות ובעוצמה מירבית.

 

תיאום ציפיות

הקמתו של עסק וניהולו נעשים לאור הציפיות שיש לבעל/י העסק מהעסק.

כאשר מדובר בשותפים כבר יותר מציפיתו של אדם אחד. וכאן כבר יש לוודא שהשותפים רואים עין בעין.

 

ברור שהשותפים רוצים בהצלחת העסק.  אבל, מסתבר שבין אנשים בכלל ובין שותפים בפרט יש לא-מעט הבדלים בציפיות.

אצל אחד הצלחה היא נתח שוק גדול ואצל השני – הרווח בסוף החודש.

האחד מצפה לתגמול חודשי גבוה בעוד השני מעדיף למשוך מעט ולהשאיר כסף לפיתוח עיסקי.

 

בין שותפים יש ראשית לתאם ציפיות!!

 

הסכם שותפים

כל שותפות טובה מתחילה בהסכם שותפים טוב.

 

אומנם יש נטייה להזניח את מיסוד וביסוס היחסים, במיוחד בתקופות בהן הכל נראה ורוד ו-"השמיים הם הגבול".

אבל שותפות טובה, היא שותפות שקווי היסוד להתנהלותה הונחו ונכתבו עלי הסכם.

 

שותפות מוצלחת ומצליחה, מושתת ראשית על הסכמות ברורות בין השותפים.

 

ראשית יש להסכים על אופי והגדרת העסק. על המטרות והיעדים שלו.

מעבר לקביעת כללי העבודה השוטפים, הסכם טוב נדרש גם לעגן הסכמות לעניין: הזרמת כספים, זכויות חתימה, הכנסת שותפים נוספים או מכירת חלקו של שותף קיים.

ואין להזניח את מנגנון בירור וההתגברות על אי-הסכמות.

 

שותפים עד שנפרדים

כמו-כן נדרש להסדיר את נושא הפרידה של השותפים. מכירה מרצון של חלקו של שותף לחברו, או פירוק השותפות.

 

שותפויות מתפרקות – דברים משתנים ואיתם הדינמיקה של השותפות. השותפים מרגישים ש-"זה כבר לא זה".

לעיתים מגיע הזמן להיפרד או לפרק את השותפות.

 

אם השותפים דאגו, מבעוד מועד, להסדיר מצבים של פירוק או עזיבה של אחד השותפים, הדבר יקל מאוד על תהליך הפירוק / ההפרדות ויחסוך זמן רב ואנרגיה לא-טובה סביב העסק.

 

עדיף להגדיר את כל הנושאים המשפטיים הללו דווקא כאשר הכל טוב.

כאשר מתחילות מחלוקות, הם עלולות לגלוש, מהר מאוד, למתחים, כעסים ויותר גרוע מכך – למריבות ובל נשכח שברקע יש עדיין עסק שנדרש לתפקד.

 

שותפות יכולה להיות מכפיל-כוח ומתכון טוב להצלחה, אם היא נבנית, מנוהלת ומתנהלת נכון.

באותה מידה היא יכולה להיות מתכון די-וודאי להרס, אובדן עיסקי וכלכלי ו-דם רע" בין מי שהיו עד לפני זמן קצר שותפים לדרך ולמעשה שותפים (לפחות לחלק) לחיים.

 

מערכת TheBiz