ככול שהתחרות בשוק הולכת ומחריפה וככול שהצרכן נעשה מתוחכם, בררן ומבין יותר, כך גדל הצורך בשיווק מתוחכם יותר.
אחת מהדרכים היעילות להבטיח את הצלחתם של מאמצי השיווק ולבלוט בשוק תחרותי, היא במיתוגו של העסק. יש צורך בהצגת זהות ייחודית לעסק, כאמצעי מרכזי להתמודדות מול תחרות.
מותג חזק הוא נכס יקר ערך לעסק וכדאי להשקיע זמן ומחשבה במיתוגו.
מהו מותג
מותג אינו רק שם, מונח, סמל או עיצוב, או צירופים שלהם.
מותג הוא הבטחה לצרכן כי, בכל רכישה ורכישה, יקבל את אותו אוסף ייחודי של תכונות, תועלות ושירותים. מותג מהווה מבחינת הלקוחות ערובה לאיכות.
יתרונות המותג לעסק הקטן
- מודעות – קיים יותר סיכוי רב יותר שהלקוחות יזכרו את העסק. עסק שמיתג עצמו, נשמר בתודעת הלקוחות.
- אמון וביטחון – מותג מעורר אמון ותחושת ביטחון.
- מוניטין – מותג חזק הינו למעשה התשתית לבניית מוניטין.
- "מתיחת המותג – מותג מוצלח מאפשר להרחיבו ולהוסיף מוצרים שונים (סינרגטיים) תחת אותו מותג ובכך להגדיל את מקורות ההכנסה של העסק.
כך נמתג את העסק
בתהליך המיתוג אין ממציאים את העסק מחדש. נהפוך הוא, הקיים הוא הבסיס. המיתוג צריך לשקף את אופיו האמיתי של העסק.
ע"מ למתג את העסק יש לענות על השאלות הבאות. התשובות להן הן שבונות את הגדרת העסק כמותג.
- מה עושה העסק?
- מיהו קהל היעד?
- מה התועלת החשובה ביותר שהעסק מציע לקהל היעד?
- ממה נובעת התועלת הזו?
הבידול כתנאי למיתוג
מיתוג העסק בנוי על התשובה לשאלה הפשוטה למדי: "למה שהלקוח ירכוש אצלי …?".
לכאורה התשובה גם היא פשוטה, אולם אין זאת כך. תשובות טריוויאליות אינן הפתרון.
איכות ייחודית, שירות יוצא-דופן, מומחיות בתחום העיסוק, מגוון מוצרים חריג בהיקפו ועוד סיבות יכולות להיות חלק מהסיבות.
מאפיינים של העסק אשר יש בהם לבדל את העסק ממתחריו, הם היסודות עליהם נבנה המיתוג.
אמצעים משלימים
להגדרת מותג רצוי שיתלוו אמצעים ויזואליים ומוחשיים, אשר יחזקו את ההיכרות עימו והזיהוי שלו: לוגו, צבעים ופונטים המלווים את החומרים הכתובים של העסק.
גם רצוי לבחור בסיסמה אשר מתמצתת את היתרון או הערך המרכזי של העסק.
שמירה על המותג
- רציפות – צריך לזכור שהמיתוג צריך להשתקף בכול היבטי העסק – מענה טלפוני, פעילות מכירה, סגנון ואיכות שירות, לבוש/מדים וכדומה.
- הטמעה – כל עובדי העסק צריכים להכיר את ערכי המותג ולפעול לפיהם.
- שמירה וטיפוח – המותג/העסק חייב להמשיך לקיים את ההבטחה לאורך כל הדרך.
